tirsdag 4. mars 2014

Uførefjellet

I dag gikk turen til Uførefjellet sammen med Anita, Dina og Theo. Navnet Uførefjellet kommer av at det lå en gård i nærheten som het Uføre. Hvorfor denne gården het Uføre er et helt annet spørsmål som jeg dessverre ikke kan svare på :-)

Det skulle bli bra vær, men vi såg dessverre ikke noe til sola, og vi har ikke sett den senere i dag heller. 

For å gå på Uførefjellet kjører man til Grov og parkerer ved trafostasjonen på venstre side av hovedveien.


Stien starter til venstre for trafostasjonen, her ved disse pallene. 


Første delen av veien går man på berg og det er lett å se hvor man skal gå


Etter kort tid kommer man til et myrete område og her valgte vi å gå til venstre, inn i skogen. Der var det mye tørrere. Men vi gikk ikke langt før vi kom tilbake til stien. Det var til tider litt vått oppover, så jeg ville nok valgt fjellsko eller gode goretexsko neste gang.


Men stort sett var det fint og tørt skogsterreng å gå i og stien var lett å finne


Det er et lett terreng å gå i og dette er en tur som passer så og si alle. Flora Turlag skriver i sin beskrivelse at det går halvannen time til toppen, og det var akkurat hva vi brukte. Men vi gikk da IKKE fort i det hele tatt.



Og når du først kommer opp får du en fantastisk utsikt vestover. I dag blåste det litt kald vind, og selv om jeg skiftet til to tørre gensere så var det ikke mulig å sitte i ro så veldig lenge. Vi fant oss en plass i le og spiste nista før vi returnerte. Det ligger turbok der oppe også som vi måtte skrive oss inn i!


Dina og Theo er to fantastisk flotte hunder å gå på tur med


På tur ned igjen


Ikke alle steder var like lett fremkommelige... mulig det gikk an å gå rundt, men vi la oss på alle fire og krøp under :-)


Skulle kanskje ønske at det var mer åpent slik at det var mer utsikt, men fordelen med skogen er at vinden ikke tar så mye.


På andre blogger leste jeg om vannet som ligger der oppe så jeg gikk og ventet på at det skulle dukke opp. Men vi gikk hele veien til toppen uten å se det. Først på tilbaketuren såg jeg det. Det ligger på høyrehanda når du er på vei opp.


Utsikten østover mot Eikefjorden var det heller ikke noe å si på.


Et veldig flott alternativ til Brandsøyåsen og andre lette turer i nærheten. Denne skal jeg gå flere ganger!






Ingen kommentarer: