fredag 25. september 2015

Hydra - Ermioni 4.etappe


Onsdag morgen og mange båter allerede på vent for å komme seg inn til Hydra. Også denne store yachten la til for anker og vi var svært så nysgjerrig på hvem det kunne være. Ikke hvem som helst som har råd til å leie en slik skute...



Til og med helikopter på dekk


Og norsk flagg


Hydrofoilen som kjører mellom øyene og Athen


Hmmm... nysgjerrig...



Mange båter på vent, og etterhvert dro flere fra havna. Vi skulle ha litt tid på Hydra og skulle gå først klokka ett.



Som jeg skrev i forrige innlegg så var mitt mål å gå opp til klosteret på fjellet ovenfor Hydra by. Da jeg våknet med dårlig mage denne morgenen så måtte jeg bare la fjell være fjell. Jeg trøstet meg med at hit SKAL jeg tilbake en gang og kan ta fjellet da.


Men magen bedret seg og vi fant ut at vi skulle gå en tur opp i byen iallefall, kanskje vi kom såpass opp at vi fikk litt utsikt.







Og her er det trapper - og trapper....













Så kom vi etterhvert litt høyere opp og fikk utsikten vi var på jakt etter. Astor fulgte med på gps`n på mobilen og vi prøvde å finne veien som går opp til klosteret. (fortsatt ikke for å gå opp der)


Det skar seg litt da vi kom opp til kirken, da gikk vi feil og kom litt ut på "vidden" 


Og måtte forsere steingarder for å komme frem










Stor aktivitet i havna - båter på vei inn og ut




vi trodde vi inne på stien her



Men etterhvert kom vi iallefall inn på veien. Jeg har lest at man bruker to timer opp til klosteret og vi skjønte at vi ikke hadde tid til å gå opp der. Vi startet ca 10.15 og vi skulle jo være tilbake i båten kl. 13. 


Men etterhvert kom vi til dette skiltet og da tenkte vi at vi måtte bare prøve. Bare en halv time igjen, det måtte vi greie. Ettersom vi ikke hadde planer om å gå til toppen så var ikke Astor kledd for å gå inn i klosteret. Slik går det når man ikke har planer...


Her er det mye stein som er lagt. Klosteret er bygd i 1813 og det var nok hardt arbeid å få opp all denne steinen.




Vi har vært på jakt etter gresshopper siden vi var i Athen. De bråker noe enormt og i Athen så var det enten trafikkstøy eller gresshopper... Astor prøvde å få øye på de oppe i trærne, men de var virkelig godt gjemt. Men her fikk vi endelig øye på en!


Vi nærmer oss, og siste delen var det slike trapper. Det var egentlig ikke en tung tur, vi brukte 1 time og 44 minutter opp, men da rotet vi fælt like over bebyggelsen og brukte sikkert 15 minutter unødvendig der. Klart jeg var sliten, men det var rundt 30 grader så her skulle vi egentlig gått før soloppgang (og fått med oss soloppgangen, anbefales!) 


Flott utsikt! Klosteret ligger på ca 500 meters høyde og vi startet på null så det var en bra tur. Distansen var 7,4 kilometer. Vi gjorde unna turen på 2 timer og 35 minutter og ankom båten fem minutter før avgang....


Astor måtte vente utenfor porten mens jeg tok meg en liten runde innenfor. Ettersom jeg ble alene så ville jeg ikke gå innendørs, og jeg hadde egentlig ikke tid til det heller.










En dårlig start på dagen, men jeg kom meg opp likevel! Er rimelig godt fornøyd!









Gamle trillebårer




















Så var det å ta farvel med Hydra i denne omgang. Utrolig koselig plass, anbefaler alle å ta en stopp her!


Etter dagens etappe ankom vi Ermioni på fastlandet. 

En som gjerne ville ombord... (og den kom ombord i løpet av natta)


Her var det heller ikke noe særlig strand, men vi fant et fint sted å bade, og det var utrolig godt etter en veldig varm dag på sjøen.

Etterhvert fikk vi en flott solnedgang, atter en gang...






Vi avsluttet som vanlig med middag på en koselig restaurant




I Ermioni møtte jeg søskenbarnet til mamma, Alf Schønhardt. Jeg visste han var på seiltur i området (pga facebook) og han holdt igjen i Ermioni for å treffe meg. Vi har aldri møttes før så det var veldig hyggelig. 

Litt spesielt at en av våre deltakere, Kjell, seilten båten til Alf på midten av 80-tallet fra Spania til Norge. Så de hadde veldig mye å prate om.


God natt! :-)



Ingen kommentarer: